ЗАБРУДНЕННЯ АТМОСФЕРИ ВИКИДАМИ ВІД ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА АВТОТРАНСПОРТУ ОБГОВОРИЛИ НА КОЛЕГІЇ ОДЕСЬКОЇ ОДА

Перший заступник голови Одеської райдержадміністрації Євгенія Абрамова взяла участь у черговому засіданні колегії ОДА, яке провів голова Одеської облдержадміністрації Сергій Гриневецький. На засіданні однією з актуальних тем було розглянуто питання забруднення атмосферного повітря, з цього питання інформацію надав директор Департаменту екології та природних ресурсів Одеської ОДА Павло Буланович.

Завдяки географічному положенню і особливим природним умовам Одеська область являє собою регіон, що виділяється у господарчому комплексі багатогалузевою промисловістю, сільськогосподарським виробництвом, сучасними потужними портами, системою оздоровчих закладів та розвиненими галузями соціальної сфери.

За наведеними доповідачем даними 3000 суб’єктів господарювання у процесі діяльності впливають на стан атмосферного повітря області. Більше половини усіх викидів забруднюючих речовин області припадало на м. Одеса –  25 тис.т.

«В останні роки відмічається збільшення обсягу викидів стаціонарними джерелами. Так вже у 2020 році у повітряний басейн стаціонарними джерелами надійшло 43 тис. тонн шкідливих речовин. Порівняно з 2019р. викиди в атмосферу збільшились на 29%», – наголосив Павло Буланович.

Тенденція збільшення інтенсивності забруднення атмосферного повітря шкідливими речовинами від стаціонарних джерел обумовлено, насамперед, відновленням роботи та введенням у дію нових підприємств.

 Майже три чверті усіх викидів забруднюючих речовин нашого регіону (73%) спричинено підприємствами постачання електроенергії, газу, пари та  кондиційованого повітря, 12% – підприємствами переробної промисловості.

Директор Департаменту екології та природних ресурсів наголосив, що при середньому загальнодержавному значенні індексу забруднення атмосфери на рівні 7,7 місто Одеса (ІЗА=13,6) входить до трійки міст з найгіршими показниками  – після міст Маріуполь та Дніпро (14,8 та 16,4 відповідно), тобто ситуація є значно гіршою, ніж у Запоріжжі (8,0), Києві (9,1), Херсоні (9,8), Кривому Розі (11,8) та Миколаєві (13,0).

Окрема проблема пов’язана із забрудненням атмосферного повітря пересувними джерелами, від яких в атмосферне повітря надходять 68 відсотків від загальної кількості забруднюючих речовин.

Директор Департаменту екології та природних ресурсів ОДА наголосив, що для ефективного вирішення зазначених актуальних проблемних питань потрібно, насамперед, внесення змін до існуючої системи моніторингу якості атмосферного повітря (з отриманням інформації щодо рівня забруднення, оцінкою та прогнозуванням змін його характеристик й ступеню небезпечності тощо), і першим дієвим кроком у цьому напрямку має бути розширення мережі стаціонарних постів спостереження в Одеса та в області в цілому.

Спостереження за станом забруднення в м. Одеса здійснюється на постах Гідрометцентру Чорного і Азовського морів. За даними їх вимірювань постійно встановлюються перевищення гранично допустимих концентрацій по ряду інгредієнтів, у тому числі формальдегіду у 3,3 рази перевищує середньорічну ГДК, фенолу – у 1,7 рази, пилу – у 1,7 рази, фториду водню – у 1,6 рази, сажі – у 1,2 рази, оксиду вуглецю – у 1,2 рази.

Моніторинг за станом атмосферного повітря також здійснюється пересувною екологічною лабораторією КП «Центр екологічних проблем та ініціатив» в затверджених точках контролю, розміщених на перехрестях транспортних магістралей міста, на кордонах санітарно-захисних зон потенційно-небезпечних об’єктах м. Одеси, в прибережній зоні, а також в парках і скверах.

З цього приводу Павло Буланович зазначив: «Протягом 2020 року виконано 974 спостережень з автоматичним відбором проб і замірами концентрацій газоаналізаторами. Останніми роками намітилася тенденція до збільшення забруднення атмосферного повітря. Насамперед, це пов’язано із недосконалістю існуючої системи спостереження. В Одесі є лише 8 стаціонарних пунктів контролю якості повітря, що здійснюють цілодобовий контроль якості повітря за 11-ю показниками. Встановлення стаціонарних постів спостереження було проведено ще у 1974 році, і на сьогодні вони фактично знаходяться на найбільш проблемних та завантажених перехрестях автомобільних магістралей. Тож показники забрудненості повітря характеризують його стан саме уздовж великих транспортних магістралей у «час пік».

В підсумку доповіді директор Департаменту екології та природних ресурсів ОДА надав окреслив шляхи, які мають сприяти покращенню поточної ситуації у зазначеній сфері: зокрема, відновлення роботи контрольно-регулювальних пунктів на базі автотранспортних підприємств та станцій технічного обслуговування; розвиток мережі міського електротранспорту; збільшення парку електричних й гібридних автомобілів і автобусів; облаштування майданчиків для відстою автотранспорту з двигунами внутрішнього згоряння за межами міст (з подальшою пересадкою власників на електричний громадський транспорт); відновлення залізничних перевезень в південної частині Одеської області; реалізація проєкту «Місто без автомобілів».

Перейти до вмісту